پرش لینک ها

معامله‌گری: سخت‌ترین راه برای درآمد آسان

معامله‌گری سخت‌تر از آن است که نشان میدهد

در نگاه اول، معامله پیچیده به نظر نمیرسد: شما می‌توانید هم خریدار باشید و هم فروشنده. همزمان سود بالقوه‌اي که یک معامله‌گر میتواند کسب کند بدون محدودیت به نظر می‌رسد ، بخصوص زمانی که اهرم به سرمایه اولیه اضافه کند. ترکیب این دو عامل با هم (امکان هم خرید و هم فروش و استفاده از اهرم)، زوج ایده آلی را براي بازاریاب هاي باهوش و بنگاه‌هایی که معامله را تبلیغ می‌کنند بوجود می‌آورد. بسیاري از افراد، به این دلیل به معامله‌گري علاقمند می‌شوند که معامله‌گري را خیلی راحت می‌بینند یعنی شما روبروي نمودار قیمت می‌نشینید و یکی از دو دکمه خرید یا فروش را انتخاب می کنید، اما با گذشت زمان که شروع به درك مفهوم معامله گري بکنید، متوجه میشوید که در هر روز، باید به سوالات پیچیده‌اي پاسخ دهید و تصمیماتی بگیرید که این پاسخ‌ها و تصمیمات مشخص می‌کنند استراتژي معامله‌گري شما در کسب ثروت است.

اولین تصمیمات درباره استراتژاي معاملاتی شما

قبل از انجام حتی اولین معامله‌تان، سوالات زیادي براي جواب دادن وجود دارند ، سوالاتی که هر کدامشان باعث فرار افراد تازه وارد به بازار مالی خواهد شد و خبر ناراحت‌کننده اینکه ،تمام جنبه‌ها و مفاهیم با هم مرتبط هستند و تنها فراموش کردن ازآنها، استراتژي شما را کاملاً شکننده و نابود می‌کند. بازارهاي مالی تفاوت‌هاي زیادي با همدیگر دارند، و هرکدام شان نیاز به مهارت‌هاي متفاوت و ذهنیت خاص خود دارند. براي مثال ،از میان بازار هاي سهام با اهرم پایین که نیازمند موجودي حساب بالاتري هستند، و بازار بیست و چهار ساعته و پنج روز در هفته فارکس که در آن اعطاي لوریج بالا معامله‌گرها را قادر می سازد که تنها با دویست دلار بتوانند بطور بالقوه سودهاي کلانی بسازند ، کدام را می پسندید؟بازار مستقیم و روبه جلوي اسپات را ترجیح میدهید ، یا به آپشن‌هاي پیچیده و بازارهاي آتی علاقه مندید؟ اگر همین اولین تصمیم تان را گرفتید ،آن وقت باید ابزارهاي مالی‌‌ای را انتخاب کنید که وارد دیده‌بان تان جهت بررسی تخصصی‌تر شود. اگر بخواهید معامله را با زندگی روزانه تان ترکیب کنید، زمان و افق زمانی عوامل تاثیرگذار عمده هستند، که به تبع باید با موضوع زمان به سوالاتی درباره استراتژي معامله گریتان پاسخ دهید. سوالاتی نظیر این که ، آیا می خواهید معامله‌گر روزانه باشید یا روي موج‌های بلند مدت معامله کنید؟(با پاسخ به این سوال شما در واقع تایم فریمی که می‌خواهید در آن معامله کنید و مدت زمانی که می خواهید یک معامله را باز نگه دارید را مشخص می‌کنید.) اگر شما هنوز یک معامله‌گر تمام وقت نیستید ، باید به فکر پیدا کردن راهی براي ادغام معامله گري با زندگی عادي تان باشید. علاوه بر این باید ابزار هاي معاملاتی خود را مشخص کنید، تعیین کنید از چه اندیکاتورها و چه الگوهاي پرایس اکشنی می‌خواهید استفاده کنید. با وجود اینکه انتخاب و ترجیح روش‌ها و اندیکاتورها یک مساله فردي است و نیاز به شخصی‌سازي دارد ، اما بلوایی که انجمن‌های مالی براي فروش بهترین و آسانترین استراتژي‌هاي معامله‌گري به راه انداختند، مهمترین دلیلی است که خیلی از معامله‌گرهاي خردپا هیچ وقت نمی‌توانند راهی به سوي یک معامله گري سودآور پیدا کنند.

تصمیمات معامله گري قبل از اقدام به انجام معامله

بعد از اینکه جواب سوالات بالا را دادید، شما آمادگی رفتن به مرحله بعد را پیدا می‌کنید. وقتی استراتژي معاملاتی خود را پیدا کردید، باید معیارهاي ورود را به صورت خیلی واضح مشخص کنید. اهمیت و اولویت تک تک معیارهاي ورود را تعیین کنید و مشخص کنید که معیارهاي ورود مختلف بر نرخ برد( rate win) شما چه تاثیري می‌گذارند. سپس، از خودتان صادقانه بپرسید که:

  • آیا واقعا یک لبه(edge) داشته‌اید(یعنی قبل از ورود به میدان در کنار زمین گرم کرده اید).
  • آیا استراتژي معامله گریتان را بدون کلک و دروغ گفتن به خودتان و تحت شرایط نزدیک به واقعیت بک تست کرده اید؟
  • آیا به صورتی که رفتارتان شبیه کار با پول واقعی باشد به معامله در حساب دمو پرداخته اید؟
  • آیا براي سازگاري با بازارهاي در حال تغییر آمادگی لازم را دارید؟یا اصلا می توانید مشخص کنید که آیا بازار در حال تغییر است یا نه ؟

و البته ، شما باید، با یک، رویکرد مدیریت ریسک فکر شده و ساختار یافته، کناربیایید. اندازه حساب شما به تنهایی تاثیر مهمی بر عملکرد معامله‌گري شما دارد. وقتی اندازه حساب شما خیلی کوچک باشد معامله گري تان خیلی بی نظم و آشفته خواهد بود و زمانی که حساب خیلی بزرگ باشد ، تصمیمات معامله‌گري شما تحت کنترل ترس و طمع قرار خواهد گرفت. پس سوال اول اندازه حساب براي شروع چقدر باید باشد؟ سوال دوم، استراتژي تعیین سایز پوزیشن ورود شما چیست؟ آیا شما به دلخواه یک درصد ي از حساب را براي هر معامله درنظر می گیرید و یا اینکه نه ، تعیین سایز پوزیشن را بسته به کیفیت ستاپها تعیین میکنید؟ و آخرین سوال حداکثر مقدار مواجهه با ریسک که براي شما در همه معاملات بازتان قابل پذیرش باشد چقدر است؟ و آیا شما فاکتور قسمت قبل را براي ورود در پوزیشن جدید در همبستگی با سایر پوزیشن هاي باز ، در نظر می گیرید یا نه؟(یعنی اگر پوزیشن‌هاي بازتان با توجه به سایزشان ،حداکثر ریسک قابل پذیرش شما را پوشش داده باشد ، بازهم پوزیشن جدید باز می کنید یا نه )

تصمیمات معامله‌گري در زمانیکه شما در یک معامله هستید.

زمانی که پاسخ همه ي سوالات فوق را به صورت شفاف دادین، آماده‌اید براي انجام معامله اما زمانی که در معامله هستید، بخاطر اینکه تحت فشار بازار واقعی هستید با مجموعه مشکلات متفاوتی سرو کار دارید. لذا اینکه شما سوالاتی را از قبل و پیش از ورود به معامله جواب داده باشید اهمیت زیادي دارد ، چرا که حالا باید آماده اجراي نقشه معاملاتی تان بدون اینکه نیاز به تفکر زیاد داشته باشید، باشید. سوالاتی در مورد:

  1. پولی که درگیر ریسک میکنید
  2. مفاهیم مدیریت ریسک شامل مقیاس ریسک در جز معاملات و در کل سرمایه
  3. ریسک افزایش یافته بخاطر معامله گري در صورتی که پوریشن هاي بازي را در ابزارهاي مالی داراي همبستگی داشته باشید
  4. آیا فکري بحال توسعه نسبت ریسک به ریوارد تان در خلال معاملات تان کرده اید؟

روشی که براي مواجهه با موانعی نظیر رویدادهاي خبري، اتفاقات غیر قابل انتظار سیاسی و ژئوپولیتیک، یا نگهداشتن معامله در خلال تعطیلات بازار بکار می‌برید ، نیز وابسته به رویکرد مدیریت ریسک شما خواهد بود. مفاهیم ریسک همچنین ارتباط تنگاتنگی با سوالات مدیریت معامله گري دارند. مهمترین سوالات مدیریت معامله گري ، مربوط به مدیریت حد ضرر و کسب سود است. آیا شما زمانی که معامله در جهت دلخواه شما حرکت میکند دستور حد ضررخود را جابجا میکنید؟اگر جوابتان مثبت است ،آیا براي اینکار از یک استراتژي پیچیده و تست شده استفاده می‌کنید یا اینکه به صورت تصادفی و شانسی مقدار حد ضرر را جابجا میکنید؟ همین موضوع در مورد نقطه کسب سود نیز صدق می‌کند. بسیاري از معامله گران سود ناقص و ناکاملی را از بازار کسب میکنند، بخاطر اینکه یک پولبک جزیی را با تغییر در روند اشتباه می‌گیرند و از معامله با سودي جزیی خارج می شوند. بنابر این با حوصله تمرکز کنید و قوانین خود را براي مدیریت حد ضرر و کسب سود بنویسید. آنها را تست کنید و عملکرد حاصل از آنها را تحلیل کنید تا مشخص شود آیا می توان از این بهتر بود یا خیر. و در آخر ، آنچه بیرون از نمودار روي می دهد نیز، همانند تصمیمات معامله گري شما در چارت قیمت، مهم می‌باشد. یک پلن معاملاتی که شما در آن سناریوي معامله گریتان را با جزییات طرح ریزي کرده ، و معامله هایتان را پیش از انکه اتفاق بیافتند، برنامه‌ریزي کرده باشید ، دقیقا تفاوت یک معامله گر حرفه اي و سودآور با یک معامله‌گر تازه‌کار و همیشه بازنده است

دومین ابزار بسیار مهم براي یک معامله گر ژورنال معامله گري اش می باشد. ژورنال معامله گري محلی است که یک معامله گر همه معاملات گذشته اش را با هدف یافتن راهی به سوي توسعه مهارت‌هاي معامله گري و شناسایی نقاط ضعف خود، در آن ثبت میکند.  علت اینکه چرا فقط معامله گران محدودي هستند که از هر دوي این ابزارهاي مهم استفاده می‌کنند‌، اینست که اینکار نیازمند نظم و انضباط و کار زیادي است. و البته وجود این دو ابزار یکی از تفاوت‌هاي میان معامله گران حرفه اي و پرسود و معامله گران تازه‌کار و زیان‌ده می‌باشد.

نتیجه معامله‌گر بودن یعنی تصمیم گرفتن

با وجود اینکه معامله در نگاه اول ساده به نظر می رسد، اما تبدیل شدن به یک معامله گر سودآور نیازمند یک نگرش و ذهنیت فوق العاده حرفه اي می باشد. یک معامله گر هر روز با انواع مسائل و موضوعات بسیار پیچیده سر و کار دارد. لذا مجبور است از راه هاي پیچیده و تست شده اي براي مدیریت معاملاتش قبل ، حین و پس از رخداد آنها استفاده نماید.

پیام بگذارید